09 dec Google Ads – 4 tips om Ads efficiënter gebruiken
Google Ads vervangt sinds de zomer Google AdWords. Het idee is hetzelfde, maar vooral voor kleinere adverteerders zijn er leuke functies bijgekomen. Google Ads kan een hele mooie manier van adverteren zijn om op de korte termijn bezoekers en conversies te realiseren. Er is geen minimum budget dat ingezet hoeft te worden, maar het is enorm belangrijk om het budget zo effectief mogelijk in te zetten. Door keywords bijvoorbeeld al te breed in te zetten verlies je al enorm veel budget met minimale conversie.
4 tips om Google Ads effectief te gebruiken:
1. Gebruik de juiste zoekmethodes (keywords inzetten)
Wat ik enorm veel zie in Google Ads campagnes van klanten is de verkeerde inzet van keywords bijvoorbeeld geen exacte keywords [zoekwoord] waardoor een opdracht veel bezoekers trekt die niet op zoek zijn naar wat jij biedt. Dit is enorm zonde van het budget. Door “woordgroepen” of [exacte keywords] in te zetten sluit een product of website beter aan bij de zoekopdracht van een klant. Wellicht krijg je dan minder feitelijke vertoningen en kliks, maar wel veel meer interactie en conversie.
Daarnaast is er een mogelijkheid om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen (negatieve zoekwoorden). Bijvoorbeeld voor woordgroep “mannen hoeden” kan je het woord WITTE als uitsluitingszoekwoord toevoegen (omdat je geen witte hoeden hebt) zodat mensen die zoeken op “witte mannen hoeden” uitgesloten worden.
2. Creatief zijn en experimenteren met advertenties
Het creatieve aspect van je advertentie is dus heel belangrijk voor het succes ervan.
Daarom is het belangrijk dat je speelt met bijvoorbeeld teksten. Dit is een praktisch stappenplan:
- Filter op advertentie-kenmerken, zoals verschillende USP’s of call-to-actions.
- Vervang ze bulksgewijs in de test die je maakt voor het account, óf voor specifieke campagnes.
- Bepaal hoe de verhouding qua roulering zit. Vaak is dit 50/50, in het geval van twee advertenties.
- Analyseer, en trek je conclusies!
3. Analyseer en optimaliseer continue de campagnes
Het lijkt een open deur, maar dit gebeurt vaak niet! Deze tip is altijd van toepassing, of je nu een groot of klein Google Ads budget hebt. Je campagnes staan aan, je conversies staan ingesteld en je hebt ervoor gezorgd dat alles meetbaar is. Hoe zorg je er dan voor dat je het optimale uit elke euro haalt? Analyseer regelmatig de resultaten van je campagnes en voer op basis van data optimalisaties uit. Probeer je analyse en optimalisaties altijd op basis van genoeg data te doen. Als je een klein Google Ads budget-hebt, is de kans groot dat je relatief weinig data per dag verzamelt. Pas hier de lengte van de tijdsperiode die je wilt analyseren op aan. Kies er eerder voor om één keer per maand te optimaliseren dan één keer per dag.
4. Besteed je Google Ads uit aan een professional
Om het maximale uit je advertentie tegoed te halen is het vaak verstandig om het te laten doen door iemand die er dagelijks mee bezig is en er certificaten voor heeft. Met een paar uurtjes per maand kan het helemaal voor je geregeld worden en dat verdien je vaak al terug in extra omzet of betere effectiviteit van de advertenties (kosten per conversie). Creative Circle beheert al behoorlijk wat Google Ads budget voor verschillende klanten. Wij zijn gecertificeerde Google Ads specialisten en helpen graag. Wil jij zorgen dat jouw bedrijf meer succes heeft in Google of een second opinion op jouw advertenties neem dan contact met ons op.
Bonustip
Verlies niet je SEO (zoekmachine optimalisatie) uit het oog, want uiteindelijk zijn dit natuurlijk de gratis bezoekers! Google Ads is een handige manier op de korte termijn of bepaalde zoekwoorden extra te scoren, maar een goede SEO strategie is ook enorm belangrijk. Uiteindelijk wil je ook organisch op de eerste pagina in Google staan! Wij hebben al zes jaar ervaring op het gebied van SEO en talloze klanten ermee verder geholpen. Neem contact met ons op als je beter vindbaar wilt worden in Google.
Voorbeeld: resultaten van www.crypto-gids.nl die we met 45 zoektermen op de eerste pagina in Google hebben gekregen, waaronder de term “cryptocurrency” wat een term is met veel concurrentie.