05 dec De belangrijkste SEO trends voor 2019
Je website is voor jou als ondernemer natuurlijk je digitale visitekaartje die je aan iedereen wilt laten zien. Het is daarom belangrijk om goed gevonden te worden in de zoekmachine. Wil je ervoor zorgen dat je website ook volgend jaar weer zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat? Lees dan zeker deze belangrijkste SEO trends voor 2019.
Schrik niet, het is niet zo dat als de klok op 31 december 2018 om 23:59 uur één minuutje opschuift, je een eventuele eerste positie in de zoekmachine met de eerste vuurpijl de lucht in ziet vliegen. Dat is zeker niet het geval, maar ook 2019 zal best wel weer een jaar zijn waar op SEO gebied weer veel kan gebeuren. Genoeg reden om hier als ondernemer aandacht aan te besteden.
SEO do’s en dont’s in 2019
SEO is net de mode en er zijn zaken die tegenwoordig echt niet meer kunnen.
De SEO dont’s in 2019 zijn onder andere linkbuilding via startpagina’s en automatisch gegenereerde content op belangrijke zoekwoorden. Zeker niet doen dus.
Hier tegenover staan een groot aantal SEO do’s.
Welke dit zijn? Ontdek de belangrijkste SEO trends voor 2019 hieronder.
Je zult ook in 2019 rekening moeten houden met een aantal interessante SEO trends. Een aantal van deze trends zijn in 2018 ingezet en zullen in 2019 steeds meer waarde krijgen. Dit maakt het misschien wat lastiger om bovenaan in de zoekmachine te komen, maar wel leuker. Als je dit als ondernemer voor elkaar weet te krijgen zou 2019 wel eens een zeer succesvol jaar voor je kunnen woorden! Om dit voor elkaar te krijgen moet je je vooral richten op de content op je website. Dit moet niet alleen aansluiten op de wensen van je doelgroep, maar ook creatief en data gestuurd zijn.
De belangrijkste SEO trends voor 2019 in willekeurige volgorde
1. Het optimaliseren van je website voor je bezoeker (en niet voor Google) wordt in 2019 nóg belangrijker.
Je website moet overzichtelijk zijn, snel laden en relevante informatie geven voor je mobiele- en desktop bezoeker.
Vooral “Mobile First” zal steeds meer een rol spelen. Dit betekent dat websites mobiel geoptimaliseerd moeten zijn en dat het hebben van twee versies van een website (een mobiele en desktop versie) steeds meer in je nadeel werkt.
2. De Google-Maccabees update zal meer effect hebben.
Deze update heeft ervoor gezorgd dat kleine keyword variaties (zoals kapper, kappers, kappersbedrijf), niet meer werken om beter gevonden te worden als de pagina’s alleen zijn gecreëerd om hoger gevonden te worden. Hier moet unieke waardevolle content aan gekoppeld worden. Dit heeft ook betrekking op de zoektermen “kapper + een specifieke plaats”.
3. Google zal steeds beter de content van een artikel begrijpen.
Hierdoor wordt het steeds minder van belang om teksten te schrijven met woorden die exact gekozen zijn op basis van de zoekopdrachten.
4. Het belang van video’s wordt in 2019 steeds groter.
Mensen lijken liever video te kijken dan een tekst te lezen. Daarnaast is het een eenvoudige manier om snel informatie over te kunnen brengen. Een goede mix van deze content mogelijkheden is de beste keuze.
5. Google Assistant en Google Voice Search krijgen een veel grotere rol.
Je bezoeker zal letterlijk in gesprek gaan met een online device zoals bijvoorbeeld in de auto. De Nederlandse versie van Google Assistant is nu een paar maanden verkrijgbaar maar dit zal een belangrijke rol spelen in de gewijzigde SEO aanpak van 2019. De huidige SEO is immers gericht op text search. De (vaak informele) zoekwoorden worden langer, in vraagvorm en vaak lokaal georiënteerd.
6. Structured data wordt steeds belangrijker.
Het is belangrijk om gestructureerde gegevens aan een pagina toe te voegen om je gebruikers én de zoekmachine spiders van duidelijke informatie te voorzien.
7. Google geeft steeds vaker zelf afbeeldingen weer op de zoekresultatenpagina om de resultaten te verduidelijken.
Dit doet de zoekmachine om zelf ook steeds gebruiksvriendelijker te zijn. De afbeeldingen worden gehaald van de betreffende website. Google zal deze websites met goede (duidelijke gecodeerde afbeeldingen) dus beter ranken.
8. Is het je ook opgevallen dat Google zelf ook vaak antwoord geeft op een vraag van de gebruiker en dit plaatst op de allerbeste plaats van de zoekresultaten? Dit worden “zero click searches” genoemd.
Je zou dit kunnen zien als vervelend, de gebruiker zal hiervoor misschien minder op je website komen. Je kunt zelf ook zorgen dat je website op de “0-positie” (featured snippets) komt. Dit doe je door veel nuttige informatie over jouw branche te delen en hierdoor als een autoriteit gezien te worden. Autoriteit wordt steeds belangrijker voor Google. Helaas is er maar één (beste) plek beschikbaar…..
9. Google is zich gaan richten op “de factor waarom” achter een zoekvraag.
Waarom zoekt een gebruiker iets? Hierbij wordt gekeken naar het zoek verleden van de gebruiker. Je zult je als freelancer in tweeën moeten splitsen en duidelijke pagina’s moeten maken van je aanbod en de naar informatie zoekende geïnteresseerde moeten voorzien van informatieve blogberichten.
10. De grootste toekomstige ontwikkeling zal visual search zijn.
Je richt je mobieltje op een item en Google kan je er alles over vertellen. Denk aan een bepaald kledingstuk, een product of gebruiksvoorwerp (niet op mensen, dat kan niet vanwege de privacywet). Dit is nu nog een beetje science fiction, maar het komt eraan (alleen misschien nog niet in 2019!
11. Google is achter de schermen bezig met het uitwerken van nieuwe updates.
Hierbij wordt zelfs gebruik gemaakt van machine learning om de weging van de ranking factoren te bepalen. Hier kun je je niet op voorbereiden zolang er géén duidelijkheid over is. De verwachting is dat de gebruikerservaring en het vertrouwen van je bezoeker een belangrijke rol gaat spelen. Dit wordt het E.A.T. principe genoemd, wat staat voor expertise, authority en trust. Wordt vervolgd dus, maar dat had je ongetwijfeld al verwacht…..