01 mrt Het effect van Messenger Bots
Krijg je dagelijks talloze berichten en vragen van je klanten? Natuurlijk wil je deze vragen goed beantwoorden. Dit vraagt tijd, energie en mankracht. Gelukkig zijn er Messenger Bots die interactie gemakkelijker maken. Lees hier het effect van Messenger Bots.
Dag en nacht bereikbaar
Hoe vaak heb je een hele website moeten doorspitten om gewoon de openingstijden te vinden? Met Messenger Bots kun je dit soort vragen meteen beantwoorden. Daarnaast is het bekende: “antwoord meestal binnen 12 uur”, verleden tijd. Met een bot ben je als bedrijf 24 uur beschikbaar, zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Sterker nog, je klanten zullen direct antwoord krijgen. Dit is ontzettend waardevol. Zeker in onze moderne 24-uur maatschappij. Mensen willen meteen antwoord krijgen op hun vragen. Wanneer die niet beantwoord worden, dan klikken ze door.
Goedkoper en efficiënt
Wil je goedkoper en efficiënter omgaan met je klanten? Dan is een bot een goeie keus. Vele bedrijven zetten bots in, omdat ze dan minder geld hoeven te besteden aan hun klantenservice. Als een bot een klant meteen antwoord kan geven, gaat een klant immers niet een half uur in de wacht staan.
Klantvriendelijk en menselijk
Bots worden over het algemeen gezien als ‘onpersoonlijk’ en ‘niet klantvriendelijk’. Toch is het tegenovergestelde waar. Behalve dat klanten niet meer uren hoeven te wachten op een antwoord, kun je bots ook persoonlijk maken. Voeg bijvoorbeeld een foto en naam van een medewerker bij een bot toe. Daarnaast kun je het ‘gesprek’ ook volledig afstemmen op de reactie van je klant. Op deze manier speel je in op de vragen en wensen van je klant. Hierdoor krijg je klant de aandacht die hij of zij echt verdient en voelt de interactie als een menselijk gesprek.
Gepersonaliseerde marketing
Messenger Bots kunnen zelfs je marketing naar een nieuw niveau tillen. Kijk naar de bot van NOS. Deze bot vertelt je dagelijks het laatste nieuws en weervoorspellingen. In Messenger kan de klant vervolgens meer informatie over een bepaald onderwerp (na zijn- of haar interesse) aanvragen. Deze gegevens worden vervolgens opgeslagen, waardoor de klant iedere dag gepersonaliseerde content krijgt. Oftewel, content die je klant graag leest. Niet alleen is dit klantvriendelijk voor je klant, maar zorgt ervoor dat je meer verkeer naar je website stuurt. Een win-win situatie.
Bots VS FAQ-pagina
Natuurlijk kun je een FAQ-pagina aanmaken, maar dat is nog steeds niet efficiënt. Het probleem van een FAQ-pagina is namelijk dat er geen interactie plaats vindt. Een klant wordt vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Terwijl een bot daarentegen in kan spelen op de reactie van een klant. Hierdoor kan een bot sneller tot de kern komen en vragen beter beantwoorden. Daarnaast kun je ook foto’s, links en andere plug-ins toevoegen aan je bot. Kortom, een bot scheelt bedrijven een hoop geld en werk.
Ben je nieuwsgierig hoe Messenger Bots jouw onderneming kan ondersteunen? Probeer het gratis uit..